Undgå madstress ved sociale arrangementer

Det er weekend og det betyder ofte at vi bliver involveret i sociale arrangementer, hvor mad er en form for omdrejningspunkt. Men hvordan kan du undgå madstress og/ eller at komme til at spise for meget, fordi det smager godt? 

Vurdér maden først

Hvis du er på besøg hos nogle gode venner eller lign., så start med at få et overblik over den mad i skal have at spise. Er der meget mad at vælge imellem eller er det en 3-retters menu, så beslut hvad du har allermest lyst til og hvad du ikke synes, er ligeså interessant at spise. Husk, at det er okay at være mad-kritisk; det er okay, at det ikke er alt mad du synes lige godt om og det er okay, kun at tage af den mad du har allermest lyst til. 

F.eks. synes jeg som regel at hovedretten er det lækreste og derfor vælger jeg bevidst, ikke at spise ligeså meget af forretten og desserten – dem nyder jeg, som udgangspunkt, bare ikke ligeså meget. På den måde undgår jeg at overspise og ende med dårlig samvittighed og oppustet mave.  

Det samme er gældende hvis du skal ud og spise buffet-mad. Her er din fordel bare, at du kan lure lidt på buffet-menuen hjemmefra og allerede her beslutte, hvad for noget mad du allermest kunne tænke dig og hvad der ikke er helt så spændende. Vi kender alle sammen det med, at vi når hen til buffeten og tænker “Yes, der er pommes frites – uh panderkager – ej der også lasagne – eeej og salatbuffet” og pludselig har man taget ALT for meget på tallerkenen. Er det ikke muligt at lure på menuen hjemmefra, så gå lige en gang eller to rundt omkring buffet-bordet og vurder herefter. 

Men det kan jo også være, at du bare skal hjem til nogle som nøjes med at servere en enkelt menu fx. bøf, bearnaise, pommes frites og salat. Her skal dit fokus i stedet være på mængden. Selv om det smager godt og man godt liiige kan klemme en bid mere ned, så sørg for at mærke efter og spørg dig selv “er jeg reelt stadig sulten lige nu?” og sørg for at nyde maden ved hver bid. 

Så nogle gode øvelser at forsøge sig med, er altså at vurdere maden eller menuen og beslutte dig for hvad du mest har lyst til og at spørge sig selv, om du nu også har plads og lyst i maven, til den ekstra bid bøf eller du egentligt er mæt. På den måde kan du undgå nemlig madstress når du skal hjem til andre og spise, ved sociale arrangementer.

Respekter og mærk din mæthed

Her fortsætter vi lidt fra ovenstående. For en anden god øvelse er at, du kan dykke ned i din mave og begynde at mærke efter din mæthed. Det er en kæmpe hjælp at finde frem til den mængde mad, der gør netop dig, tilpas mæt. Der er ikke noget værre end at sidde helt oppustet og tung i maven – det leder kun til dårlig samvittighed. Du kan også spørge dig selv – i begyndelsen, gerne flere gange – under et måltid ”hvordan er følelsen i maven lige nu?”. Mærk efter, som middagen skrider frem, hvornår mætheden begynder at titte frem. Faktisk fungerer vores mæthed sådan, at den sparker ind, når kroppen har fået sit energibehov dækket. 

Når der bliver sagt værs’go’ og du går til makronerne, så prøv at bliv bevidst om hvor hurtigt du spiser. Øv dig i at spise langsommere, læg gerne bestikket fra dig mellem bidderne eller start en samtale. Det gør det lettere at mærke mætheden.

Et “nej tak” til mad, sagt med kærlighed

Apropros at finde den rette mængde mad, så er det altså helt i orden at komme med et kærligt ”nej tak”, når du bliver tilbudt mere mad eller dessert, som du egentligt ikke har lyst eller sult til. Det kan, for mange, godt være lidt grænseoverskridende at sige ”nej tak” til mad, når vi bliver tilbudt det, uden at være sulten eller have lyst. Men ofte vil de fleste forstå og respektere dit valg og endda slet ikke tænke videre over det. 

Ville du selv blive ked af det, hvis en gæst, ikke lige tog et stykke kage eller flere kartofler til maden? Det er jo egentligt mest synd for dig som siger “ja”, selvom du slet ikke er sulten eller har lyst til mere, men kun siger “ja” for ikke komme til at såre dem, som tilbyder. For det er dig der ender med den dårlige samvittighed og oppustede mave bagefter.

Har du brug for mere personlig rådgivning, så læs mere om kostvejledning hos Anatomié by Holsted her.

Håber at ovenstående kan hjælpe dig til at undgå at få madstress inden du skal til den næste fødselsdagsfest, bryllup eller middag med din ven/ veninde. God spise-lyst!  

| Anatomie by Holsted - Personlig træner

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *