De 6 grundprincipper i pilates

De 6 grundprincipper i pilates, er nogle fokuspunkter som hver øvelse er bygget op omkring og som vi skal forsøge at mestre, for at opnå den fulde effekt af træningen. 

1. Vejrtrækningen 

Vejrtrækningen er det vigtigste fundament for at vi kan leve. Hver gang vi fylder lungerne med en masse luft og dermed tager en dyb indånding, fornyes vores celler i kroppen og får tilført ilt, og hver gang vi tømmer lungerne helt for luft og dermed ånder helt ud, bliver vores luftveje renset. 

2. Koncentration 

Når vi dyrker pilates er det vigtigt at være mentalt tilstede hele tiden. Øvelserne skal udføres med koncentration, præcision og med fokus på detaljerne. Det er i detaljen at forskellen ligger og derfor hellere lave én god øvelse end mange halvhjertede. 

3. Centrering 

Når vi snakker centrering menes der først og fremmest centeret i kroppen, eller ens kernemuskulatur (mave, bækken og nedre ryg), men også centrering i forhold til tyngdelinjen ned gennem kroppen i stående stilling. 

4. Kontrol 

Kontrol i pilates handler meget om kropsbevidsthed og at kunne kontrollere øvelsen der udøves. Mange pilates øvelser er svære at udføre til perfektion, men jo mere kontrol du har over din krop, jo bedre er du til at udøve pilates. 

5. Præcision 

Hver pilatesøvelse skal have fokus på detaljen og præcisionen i øvelsen. Præcision handler om at kunne gøre det langsomt, kontrolleret og med kropsbevidsthed. Man skal forsøge at finde sit svageste led og så gøre det stærkere og bedre. 

6. Flow 

Flow under pilates er = mindre spildtid mellem øvelserne. Selve overgangen fra én øvelse til en anden, er ligesom en lille øvelse i sig selv og er med til at fuldende træningen. Intensiteten i træningen holdes nemlig ved ilden. 

Udover at have fokus på de 6 grundprincipper i pilates, er der også 3 andre fokusområder, som der er essentielle at huske når du træner. F.eks. “sug maven ind, træk navlen ind i rygsøjlen, lyn låsen” eller “ribbenene må ikke poppe, træk brystkassen sammen” – ja, kært barn har mange navne. Pointen er, at man skal have fokus på at trække navlen ind og holde de øverste mavemuskler spændte under hver øvelse. Hos Anatomié by Holsted bruger jeg ord som “luk for gas og vand + lyn lynlåsen” og “knap den øverste vest”.

Kunne du tænke dig at prøv pilates hos Anatomié by Holsted, kan du booke en prøvetime her.

IMG 5859 | Anatomie by Holsted - Personlig træner

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *